Tilpas dig hurtigere, arbejd smartere og få bedre performance med Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Arbejd overalt, hvor din virksomhed fører dig hen, med alle funktioner på stationær pc, tablet eller mobil, i det lokale miljø eller i skyen, på tværs af Windows-, Android- og iOS-enheder.

 


Microsoft Dynamics 365
Business Central

Fokus på Microsoft Dynamics 365 Business Central 2024 Release Wave 1 On-Cloud

Oplev Partner og konsulent Bo Alex Larsen fortælle og vise dig nyheder i Microsoft Dynamics 365BC.

Klik HER

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Et omfattende ERP-system designet til styring af små og mellemstore virksomheder. Dynamics 365BC har samme brugerflade på tværs af browsere og mobil / tablet-apps til både iPhones og Androids, hvilket er med til at forbedrer brugeroplevelsen og produktiviteten.

Dynamics 365BC er en løsning med den samme funktionalitet, der er kendetegnende ved Navision/Dynamics NAV. Dynamics 365BC fås i to udgaver:

  • Microsoft Dynamics 365 Business Central Cloud
  • Microsoft Dynamics 365 Business Central On-premises

I Dynamics 365BC er Microsoft skiftet til en ny licensmodel. I dag køber man navngivne bruger som betyder, at alle medarbejdere, der skal anvende systemet, skal have én bruger hver.

Kode Extensions:

I forbindelse med Dynamics 365BC er vi kommet ind i en verden, hvor tilretninger laves som Extensions. Dette er gældende til både Dynamics 365BC Cloud samt Dynamics 365BC On-premises. Extensions er et moderne kode-værktøj, som bl.a. giver mulighed for versionsstyring (GIT), meget nemmere opgradering til fremtidige versioner, og ”tænd/sluk” funktion for Extensions.

Microsoft Dynamics 365 Business Central Cloud:

Dynamics 365BC On Cloud hostes på Azure i et lukket miljø hos Microsoft. Der kommer løbende automatiske opdateringer fra Microsoft når man vælger en Cloud løsning. Disse kan du ikke fravælge, det sikre at man aldrig kommer bagud og altid er på nyeste version. Endvidere står Microsoft inde for at sikkerheden altid er maksimal, så dine data er beskyttet.

Ved Cloud udgaven betaler du pr. måned pr. bruger.

Microsoft Dynamics 365 Business Central On-premises:

Med Dynamics 365BC On Prem, er det op til dig, hvor du vil have Business Central installeret – på egen server, i hostingcenter eller hos Microsoft på Azure.

Vælger man at kører Dynamics 365BC On Prem binder man sig til abonnement i 12 måneder, dette udgør 16% af licensens pålydende. Dette giver adgang til de hotfixes samt opdateringer som Microsoft frigiver.

Ved opgradering fra NAV til Dynamics 365BC On Prem får du 3 navngivne brugere for hver samtidig bruger. Forudsætter et aktivt abonnement og at brugerne er købt før 1. april 2019. Har I en Microsoft C5/XAL med abonnement, er der også opgraderingsmuligheder til Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Print selv genvejstaster til Microsoft Dynamics 365 Business Central HER

Download filen, og print til duplex, så er der 4 oversigter med genvejstaster til Business Central.

Kontakt Dan Østergaard-Poulsen til en dialog om hvordan I bedst kommer igang med Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Telefon nr.: +45 22 90 60 00
e-mail: dop@bdl.dk

Fokus på Microsoft Dynamics 365 Business Central 2023 Release Wave 2 On-Cloud

Oplev Direktør og partner Peter Steen Christensen fortælle og vise dig nyheder i Microsoft Dynamics 365BC.

Klik HER

 

Nyheder fra Directions Emea 2022 i Microsoft Dynamics 365 Business Central

Se med og hør når Peter Steen Christensen hos BDL vise/fortælle om nyheder, der er i Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Klik HER

Microsoft Dynamics 365 Business Central 19

Fokus på nogle af de nye ting der er kommet i Microsoft Dynamics 365 Business Central 19. 

Microsoft Dynamics 365 Business Central 18

Automatiseret justering af kostpriser

Igennem en assisteret opsætning er det nu blevet nemt selv at automatisere en justering af kostpriserne på vareposterne igennem en jobkø. Foruden automatiseringen i denne proces er fordelen ved denne opgavekø, at der ikke bliver taget på Business Centrals ydeevne såfremt at denne køres udenfor virksomhedens arbejdstid.

Tilretning af dimensioner ved forkert bogføring

Forkerte bogføringer med dimensioner har ikke været nemme at rette. Det er nu muligt at ændre, fjerne og tilføje dimensioner til finansposter i tilfælde af fejl. Dette gøres fra listen af finansposter hvor en knap er tilføjet, så dimensioner nu nemt kan korrigeres efter bogføring.

Bedre navigering fra kontakt til debitor

Det er nu nemmere at navigere fra en kontakt til debitoren. På kontakten ses desuden en interaktionslog, så tidligere ordrer og andre dokumenter også vises. Microsoft har desuden gjort det nemmere at danne et overblik ved at øge mængden af visuelle data i den såkaldte murstensvisning.

Bedre kontrol og styring af dimensioner

Dimensioner og dimensionsværdier på stamdata kan nu bedre kontrolleres. Nu tilføjes muligheden for at låse valg af dimensioner, så enhver dimension og den underliggende dimensionsværdi ikke kan vælges på stamdata.

Varianter i produktion

Ved produktion er det nu muligt at angive varianter af varer. I praksis betyder dette, at man som virksomhed undgår at oprette flere varenumre til næsten identiske varer som skal produceres. Dette opsættes på styklisterne.

Forbedring af Business Central Web-klient

Konstant forbedring af web-klienten, for at opnå en bedre brugervenlighed. Dette er en løbende proces som Microsoft konstant arbejder på.

Tjekliste til opsætning af Business Central på egen hånd

Ved opsætningen af Business Central og de tidligere NAV versioner har en konsulent været påkrævet for størstedelen af alt opsætningen. Microsoft introducerer nu tjeklister ved opsætning af Business Central, så I selv kan komme i gang med den nyeste version.

Opslag på låste felter

Microsoft gør det nu muligt at navigere videre til data på låste felter. Eksempelvis vil det på en bogført faktura nu være muligt at trykke på debitorens navn og navigere videre til debitoren. Dette var førhen kun muligt på ikke bogførte dokumenter og ulåste felter som f.eks. debitor nummeret.

Print dokumenter til enheder i skyen via mobil og tablet

Er du på farten og ønsker at printe et dokument fra din telefon eller tablet, kan dette nu lade sig gøre fra Business Central appen, så længe printeren er opkoblet til cloud.

Nem migrering til cloud

Kører du på en Business Central version 14 eller nyere on-premises stiller Microsoft nu et migreringsredskab til rådighed, så det bliver nemmere at opgradere til en Business Central cloud løsning.

Simpel integration mellem Business Central og Dynamics 365 Sales

Som sælger er det vigtigt altid at kunne se lageret på varerne. Derfor har Microsoft nu gjort samspillet mellem Business Central og Dynamics 365 Sales endnu bedre, så en synkronisering mellem disse er nemt at opsætte. Med denne opsætning kan data tilgås i begge systemer.

Udvidet information for lot- og serienumre

Visse brancher har brug for lot- eller serienumre. Funktionen i Business Central udvides nu, så der kan angives tekst og dermed videreformidle information om de forskellige lot- og serienumre.

Ændring af printer inden udskrivning af rapport

Som noget nyt kan brugerne i Business Central nu ændre printer inden, at de udskriver en rapport.

Integration mellem Word og Business Central

Formidling af dokumenter til flere modtagere bliver nu endnu nemmere. For at personliggøre dokumentet kan data nu trækkes fra Business Central og indsættes i Word så det passer til den enkelte modtager.

Stregkoder til Business Central Cloud

Microsoft har i samarbejde med IDAutomation Inc. gjort det standard og endnu nemmere at designe samt få stregkoder med i sin rapporter.

Microsoft Dynamics 365 Business Central 17

  • Logning af alle administrator handlinger i admin center
  • Forbedret sikkerhed i forbindelse med integrationer
  • Ubegrænset antal Produktionsmiljøer og Sandboxmiljøer
  • F1 hjælp er nu 100% online og derfor hurtigere opdateret
  • Hastighedsoptimering i MRP planlægning
  • Mulighed for at planlægge opdateringer uden for almindelig arbejdstid
  • Mulighed for at gendanne løsningen på et valgfrit tidspunkt, herved kan løsningen rulles tilbage, så en uheldig bogføring eller en sletning af data kan reddes.

Følgende nye features er implementeret på baggrund af forslag fra brugere aka.ms/bcideas

  • Company HUB, super let måde at tilgå forskellige regnskaber via genveje.
  • Gruppe Moms funktionalitet
  • Servicevare og Ikke Lagervare kan tilføjes standardkostpris således at db/dg beregning bliver mere korrekt
  • Pakkesporing på udvalgte dokumenter med direkte integration til speditør
  • Forbedrede export muligheder i forbindelse med konsolidering
  • Forbedret integration til Microsoft Dataverse tidligere kendt som CDS
  • Hvis man har store finanskladder, hvor man kører kontrolkørslen inden man bogfører den, kan dette nu foretages i baggrunden således at man ikke behøver vente mens kladden bliver kontrolleret. Kladden bliver markeret som OK, hvis kontrolrapporten ikke finder nogle fejl. Der er desuden tilføjet funktion til at skifte mellem alle linjer og linjer med fejl
  • Bedre bruger kontrol over bogføring af igangværende arbejder fra sagsmodulet.
  • Feltet til kundens/leverandørens varenummer er udvidet til 30 tegn
  • Kopifunktion til kopiering af finanskladder
  • Oprydning i rollecentre for forbedret tilgang til BC
  • Kontakt Mobilnummer og e-mail er nu gennemført i hele systemet
  • Mulighed for Link til BC direkte i Office.com
  • Mulighed for automatisk oprydning i log data. Det er nu muligt at opsætte at f.eks. ændringslogposter som er mere end 1 år gamle automatisk skal slettes.
  • Forbedrede kontoskema funktionalitet med bedre udnyttelse af finanskontokategorikoden.
  • Bedre mulighed for at tilpasse måden salgspriser findes således, at virksomhedens specielle krav kan imødekommes.
  • Brugere, der ændrer på forretningskritiske indstillinger, bliver nu advaret om konsekvenser ved indstillingen og bedt om at bekræfte, at de er sikre på, at de vil implementere den pågældende indstilling.
  • Bedre mulighed for afsendelse af mails til flere modtagere og grupper.
  • Forbedret mulighed for fordeling af finanskladdelinjer mellem dimensioner i forbindelse med gentagelseskladder.

Platform forbedringer

  • Mulighed for at vise BC direkte i Microsoft Teams
  • Øget sikkerhed i integration til Outlook

Klient forbedringer

  • Designforbedringer på samtlige pages i systemet
  • Action baren kan nu vises som menu
  • Forbedret oplevelse af klienten for brugere med synsproblemer
  • Hastigheden for åbning af pages med factboxes er mærkbar hurtigere
  • Det er muligt at åbne samme rapport flere gange i preview mode
  • Menupunktet Naviger er omdøbt til relaterede, så der ikke opstår forvirring mellem 2 naviger funktionaliteter
  • Rollecenteret er hastighedsoptimeret
  • Skift mellem produktions- og Sandboxmiljø i mobil app er gjort tilgængeligt

Multifaktor godkendelse på mobilapp gjort tilgængelig

Microsoft Dynamics 365 Business Central 15

Spændende nyheder i 365 Business Central 15 – Her kommer i punktform BDL’s favoritter, ikke i prioriteret form:

  • Låsninger i forbindelse med nummerserie er forbedret væsentligt.
  • I den nye web client er det muligt at lave ”Badges” der viser hvilket firma man befinder sig i, således undgår man ved en fejl at arbejde i testmiljøet.
  • Clienten kan kører i lige så mange sproglag man ønsker.
  • Over 100 forslag fra brugerne er implementeret i den nye version. Alle brugere kan poste forslag her, dette betyder at Microsoft rent faktisk er lydhør over for forslag fra brugerne.
  • Det er muligt at tilpasse sit eget rollecenter.
  • I den nye Web client kan man åbne lige så mange vinduer man ønsker og vinduerne opdaterer hinanden således at de hele tiden er synkroniseret.
  • I klienten er der tilføjet en ny feature som samlet viser alle menupunkter man har i sit rollecenter, dette giver super overblik over applikationen… Lidt lige som i gamle dage.
  • Shift + F12 er tilbage, den bringer brugeren tilbage til hovedmenuen.
  • Der er tilføjer mange nye rollecentertemplates så nu er der over 30 gode rollecentre at tage udgangspunkt i.
  • På alle pages er der mulighed for at trykke på Bookmark knappen, dette tilføjer pagen til mine bookmarks. Alle menupunkter fundet i den smarte ”tell Me” søgning kan ligeledes bookmarkes.
  • Endvidere er det muligt at dragge and droppe en page på mine favoritter.
  • Alle list pages har mulighed for show/hide kolonner.
  • Smarte nye filtermuligheder på rapporter.
  • Alle tiles i rollecenteret kan tilpasses af den enkelte bruger.
  • Alle listpages kan tilpasses med drag and drop af kolonner.
  • Hele BC applikationen er nu en app, dette betyder at man hurtigt kan spinde en landespecifik app op for at kigge på lokale specialiteter.
  • På list pages kan man ved et simpelt dobbeltklik i kanten af en kolonne autotilpasse bredden af kolonnen som i Excel.
  • På alle dataitems er det nu muligt at lave noter, endvidere er der tilføjer en ny genvej til noter ALT+O.
  • På alle felter er det muligt at opbygge egne filtre, disse filtre kan gemmes under et navn angivet af brugeren og kaldes frem ved at taste %navn%.
  • Sessions timeout er hævet fra 20 minutter til 2 timer.
  • Der er genveje på knapper med mulighed for tooltip hvis man lader musen svæve over den ønskede knap.
  • Bogføring i opgavekøer er nu blevet forbedret væsentligt, brugeren får relevante fejlmeldinger stillet til rådighed.
  • Hvor det førhen kun var muligt at editere finanskladder i excel er det i den nye version også muligt at redigerer linjer fra dokumenter, f.eks. Købs og salgsordre linje.
  • Købslinje’s beskrivelse overføres som noget nyt til finanspostens linje, dette er en tilpasning som er lavet hos næsten alle kunder men som nu kommer med BC som standard.
  • Der er over 2000 nye events som udvikleren kan ”hooke” sig op på.
  • Genvejstaster på mange features.

Microsoft Dynamics 365 Business Central 16

  • Microsoft har optimeret hastigheden på sider, så f.eks. kreditorkortet nu åbner hurtigere.
  • Når du mister forbindelsen til din Business Central, vil Business Central være bedre til at åbne, direkte hvor du mistede forbindelsen.
  • Det er nu muligt at gemme URL i webklienten. Dette betyder for brugeren, at hvis et filter gemmes, så kan dette URL nu f.eks. sættes som bogmærke, og det vil være muligt at navigere direkte til siden fra starten af browseren.
  • Det er nu muligt at eksportere sine brugertilpassede profiler, så de kan gemmes lokalt, og herefter importeres til Business Central igen.
  • Automatisk indsættelse af tilbagevendende købs-/salgslinjer på de enkelte debitorer/kreditorer. Denne funktion er god, hvis der typisk handles med de samme varer hos en debitor/kreditor.
  • Generel forbedring ved indtastning af data:
    • I lister kan der nu nemmere navigeres med piletasterne.
    • Tasten F2 markerer nu hele feltet, og ved et ekstra tryk flyttes markøren ud bag sidste karakter i feltet.

  • Bedre administration i forbindelse med eksportering af data til Excel hvilket gør, at en administrator nu kan begrænse brugere i forhold til eksportering af data.
  • Forbedret dokumentvalg på debitorer og kreditorer. I stedet for en standardiseret købs-/salgsfaktura, kan der nu defineres forskellige layouts til de enkelte debitorer og kreditorer.
  • Forbedret oplevelse ved brugen af telefon og tablet i Business Central.
  • Udvidet lokalisering for Business Central, som øger mulighederne for brugen af Business Central i flere lande, som understøtter lokal lovgivning.
  • Der implementeres en forbedret opstartsproces for nye brugere af Business Central, som guider og viser funktionaliteter.
  • Business Central opdaterer nu oftere URL, hvilket gør det nemmere at sende links fra webklienten til andre i organisationen. Det er altså nemmere at dele records.
  • Bedre visning af relaterede tabeller, hvilket gør det nemmere at ”hoppe” rundt i Business Central.
  • Bedre administration af rettigheder, da man nu med ét tryk kan fjerne alle overflødige rettighedssæt.
  • Det er nu muligt at modtage flere enheder, end der er bestilt. På hver kreditor og vare kan der opsættes, hvor mange procent over den oprindelige levering, at der må modtages.
  • Tidsregistrering på enheder kan nu håndteres nede i sekunder i stedet for minutter.
  • Det er nu muligt at købe ressourcer.

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Et omfattende ERP-system designet til styring af små og mellemstore virksomheder.

ERP Løsninger der giver mening

Microsoft Power Platform

Skab en digitaliseret kultur ved at automatisere dine processer med Microsoft Power Platformen.

Digitaliser med Power Platformen

Continia Software

Effektuerer dine processer i økonomiafd. og frigive værdifuldt tid med f.eks. Payment Management & Document Capture

Styrk dit finansteam